Pohanka je potravina, která nechyběla na stolech našich předků. Konečně se na ně vrací jako součást zdravé výživy. Protože je bez lepku, hodí se i pro celiaky. Pomůže nejen u problémů s cévami. Ideální je především v zimě.

pohanka na stole
Pohanka by na jídelním stole neměla chybět

Pohanka je bylinka z čeledi rdesnovitých, která se považuje za bezlepkovou alternativu obilovin. Pohanku je možné využít na řadu způsobů a prospívá nejen zdraví, ale také si ji můžeme užít jako chutnou potravinu.

Cenné látky v pohance a vliv na zdraví

Z cenných látek obsahuje podle Angeliky Fürstler a její knihy Výhonky a mikrozelenina (Grada, 2018) 12 % bílkovin a všechny aminokyseliny v optimálním poměru. Významný je především lysin, který je důležitý pro vstřebávání vápníku, k tvorbě svalů, enzymů, hormonů a protilátek. Protože je bez lepku, hodí se výborně i pro celiaky. Nemalým poměrem je zastoupen rutin, který zvyšuje účinek vitamínu C a je důležitý pro zdravý cévní systém. Dostatečné množství tohoto antioxidantu prospívá pří potížích jako jsou křečové žíly nebo hemoroidy. Navíc zvyšuje obranyschopnost.

Z dalších látek můžeme zmínit vitamíny B1, B2, B3 a E, minerální látky draslík, železo, hořčík, měď a fosfor. Při naklíčení je zásobárnou enzymů a zelený výhonek obsahuje chlorofyl.

Protože se jedná o prohřívací potravinu, rozhodně by neměla chybět na stole především v zimě. Je významným zdrojem rutinu, který léčí problémy s cévami, hemoroidy i křečovými žilami.

Nejdůležitější sacharid v pohance je škrob s nízkým glykemickým indexem, nechybí v ní ani nenasycené mastné kyseliny jako je kyselina linolová a kyselina linoleová. Opomenout bychom neměli také pozitivní vliv pohanky na imunitu.

Zásaditá potravina působí zásaditě a nechybí v detoxikačních programech. Kromě péče o cévy také prospívá trávení, reguluje hladinu cholesterolu a cukru v krvi.

Využití pohanky v kuchyni

Na pohance oceňujeme také její jemnou oříškovou chuť. Pohanka se namáčí asi 30 minut až 4 hodiny, čímž je ještě stravitelnější. Zrnka se slupkou doporučuje Angelika Fürstler alespoň propláchnout horkou vodou, protože na slupkách zůstává fagopyrin, což je červené barvivo, které někdy dráždí kůži.

Hlavně v zimním období se vyplatí pohanku konzumovat také naklíčenou. Angelika Fürstler doporučuje pohanku bez slupky namočit 30 minut až 4 hodiny, proplachovat 3-4x denně a konzumovat se dá s výhonky po 1-2 dnech. Pro zelené výhonky je to s namočením 8-16 hodin a proplachováním 2-3x denně během 8-12 dnů.

Dietní a nutričně hodnotnou pohanku můžeme poměrně dobře sehnat nejen ve zdravé výživě, ale také v běžných prodejnách potravin. Může být přísadou v müsli, kaši, polévce, chlebu, v palačinkách, v rizotu, na pomazánkách. Naklíčená pohanka se dá také využít ve smoothies nebo jako ozdoba na jídle.

Abychom zachovali co možná nejvíce cenných látek, není potřeba ji vařit, stačí důkladně nechat nabobtnat.

Share Button