Stresu je v poslední době čím dál víc a stále je těžší, se mu vyhnout. Ukazuje se, že chronický stres totiž může mít na vaše zdraví vážné důsledky a může představovat riziko rozvinutí některých onemocnění. Které potraviny mohou pomoci se stresu bránit? Máme pro vás 9 potravin, které nám s tím mohou pomoci.

Možností, jak pomoci od stresu je řada, přispět mohou i potraviny. Freepik/yanalya

1. Vejce 

Konzumace vajec byla po jistou dobu diskutabilní, dnes už je opět vše na svém místě a využívají se pro zdraví. Jsou totiž zásobárnou vitamínů, minerálů, antioxidantů, aminokyselin, a ty skvěle dokáží bojovat proti stresu. Bylo prokázáno, že cholin hraje důležitou roli ve zdraví mozku a je důležitý při zvládání stresu.

2. Maso

Vědci zjistili, že vitamíny skupiny B jsou nezbytné pro snižování stresu. Jedná se hlavně o vitamíny B6, B12, riboflavin a B9 (říká se mu i folát nebo kyselina listová) jsou důležité pro tvorbu neurotransmiterů, které pomáhají regulovat náladu. Patří sem serotonin a dopamin. Tyto látky obsahují vnitřnosti (srdce, játra, ledviny), ale také hovězí a kuřecí. Pouze 85 g, což je zhruba plátek hovězích jater poslouží jako více než 50 % denní dávky vitaminu B6 a B9 a přes 200 % denní dávky riboflavinu a přes 2 000 % vitaminu B12.

Přečtěte si:  Zbavte se rýmy šetrně a účinně

3. Tučné ryby

Ryby jako makrela, losos, sardinky, sleď jsou velkou zásobárnou omega-3 mastných kyselin a také vitaminu D, což jsou látky, které prokazatelně přispívají k poklesu stresu a zlepšují náladu. Vědci zjistili, že jejich nedostatek vede k úzkostem a depresím.

4. Česnek

Česnek obsahuje vysoký podíl síry, která přispívá k růstu hladiny antioxidantu glutathionu, a právě ten představuje důležitou obrannou bariéru organismu proti stresu.

5. Brokolice

Brokolice je svým přínosem pro zdraví známá. Přispívá k péči o srdce, ale také pečuje o psychickou stránku. Je zásobárnou vitamínu C, vitamínu B6, kyseliny listové a hořčíku. To všechno jsou látky s prokazatelně depresivním vlivem. Také sloučenina síry, sulforafan, má neuroprotektivní vlastnosti a kromě toho může zklidňovat a působit antidepresivně.

6. Cizrna

Cizrna je plná vitamínů skupiny B, minerálních látek hořčíku, draslíku, zinku, selenu, manganu a mědi, což jsou všechno látky známé v boji proti stresu. K tomu se přidává L-tryptofan, nezbytný pro tvorbu neurotransmiterů, které mají vliv na náladu. Důležité jsou ale i ostatní luštěniny.

7. Borůvky

Také borůvky mají velmi pozitivní vliv na organismus. Jsou cenné na antioxidanty (flavonoidy), mají protizánětlivý vliv a pečují o nervový systém. 

Přečtěte si:  Recepty. V hlavní roli: vejce, slanina, máslo, jogurt

8. Heřmánek

Heřmánek je léčivá bylina, která se pro zklidnění používá už celá staletí. Přispívá ke klidnějšímu spánku, ale také mírní příznaky úzkosti a deprese. Popíjení heřmánkového čaje je tedy pohodová záležitost, která ale i přispívá ke zklidnění.

9. Slunečnicová semínka

Slunečnicová semínka jsou zdrojem silného antioxidantu v podobě vitaminu E, který je důležitý pro duševní zdraví. Má vliv na změnu nálad a deprese. Kromě toho slunečnicová semínka obsahují mangan, hořčík, zinek, selen, mědi, vitamínů skupiny B.

Tohle je pouze malá část potravin, které přispívají k úlevě od stresu. Zařaďte je a další ovoce a zeleninu a součást stravy, aby byla plnohodnotná a mohla působit co nejkomplexněji.

Zdroj:
Bezpečnost potravin
Heathline.com

Share Button