Pórek má trochu netradiční chuť, a proto ho řada lidí nemá v oblibě. Byla by ale škoda se ochudit o zásobu cenných látek a zpestření jídelníčku.

Pór zahradní je spíše známý pod lidovým názvem pórek. Nízkokalorická zelenina má v kuchyni řadu využití a prospívá i zdraví. Už z latinského názvu rostliny (Allium porrum) je zřejmé, že patří do rodu česnek. Původ dvouleté zeleniny jde vystopovat do jižní Evropy a jihozápadní Asie. Kořeny se nacházejí i v Anglii a Persii. Využíval se už ve starověku.

Pórek se dá využít na řadu způsobů. Foto: Pixabay

Nutriční obsah pórku

Pórek obsahuje především dostatek betakarotenu a vitamín A, vitamín C a E. Z minerálních látek je významný draslík, fostor, vápník, sodík, hořčík nebo železo, ale také třeba zinek, mangan a selen. Kromě toho nechybí vláknina, dále také flavonoidy jako kaempferol, folát. Pórek je bohatý na antioxidanty jako jsou polyfenoly.

Pórek prospívá zdraví

Protože z pórku lze získávat vitamín A, přispívá tato zelenina k dobrému stavu očí. K němu pomáhá i obsažený lutein.

Díky allicinu má antibakteriální a antivirový vliv. Flavonoid kaempferol a polyfenoly přispívají k ochraně cév a chrání je před oxidačním poškozením. Přítomný folát se stará o zdraví srdce.

Pórek vyhání bakterie a plísně, čistí a detoxikuje

Pórek je známý pro svou podporou chuti k jídlu a trávení, především díky vláknině. Ta prospívá i kardiovaskulárnímu systému, brání vzniku plaku v tepnách. Hladkému průtoku krve tepnami napomáhá přítomnost draslíku, na který je pórek bohatý. Draslík napomáhá také udržovat rovnováhu sodíku, protože tento prvek je pro organismus důležitý, ale nesmí ho být velké množství.

Díky přítomnosti selenu je posilován metabolismus a zelenina tak přispívá k ochraně imunitního systému. Přítomnost obsaženého selenu, betakarotenů, vitamínů C a E je velmi žádoucí právě v době, kdy řádí různé infekce. I díky pórku si můžete posílit imunitní systém a získat větší odolnost proti rýmě a infekcím.

Je důležité vědět

Pórku by se měli vyhýbat lidé s nemocným žlučníkem a ledvinami, protože v pórku najdeme větší množství solí kyseliny šťavelové. Ty zhoršují i vstřebávání vápníku.

Pórek v kuchyni

Při nákupu byste měli dávat pozor na svěží listy. Než pórek využijete, je důležité ho dobře omýt, aby mezi vrstvami nezůstala hlína.

Pórek je tvrdý a křupavý a v kuchyni má bohaté využití. Má štiplavou chuť připomínající cibuli. Sníst ho můžete celý, a ano, i ty zelené konce listů. Dokonce se uvádí, že mají mnohem více vitamínů než střed. Pokud vám tyto tvrdší konce vadí, nechte si je na přípravu vývaru. Právě polévka je jednou z možností, jak si připravit tuto zeleninu. Kromě toho, můžete využít pórek jako přílohu – třeba jen tak osmahnutý na másle, osolený a opepřený. Dusí se zhruba 10 minut. Pak ho můžete pokapat citrónovou šťávou a pár kapkami olivového oleje. Hodí se k pečenému masu, třeba ke kuřeti nebo rybě. Často se pórek přidává do zapečených pokrmů, různých koláčů. Připravuje se i plněný, hodí se do masových směsí, různých salátů a pomazánek.

Pěstování pórku

Pěstování pórku je poměrně nenáročné a rostlina je odolná. Je zapotřebí, aby půda měla dostatek živin. Letní pór se sklízí v červenci, je potřeba ho spotřebovat do prvních mrazů. Oproti tomu zimní pórek je možno vyrývat postupně od září. V zemi může zůstat až do teploty -15 °C. Jen z té zmrzlé země se hůř vyndává…

Zdroj:
https://www.nutridatabaze.cz
https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C3%B3r_zahradn%C3%AD

Share Button

Čtěte také: