Komu z nás se to ještě nestalo? Byli jsme si zacvičit v posilovně a přehnali jsme to. Nebo jsme si šli zaběhat, zahrát fotbal apod. Když tělo není na zátěž dostatečně připravené, je na zranění zaděláno. Stačí podcenit rozcvičku, protažení, pitný režim nebo prostě udělat špatný pohyb a výsledkem je třeba natažený stehenní sval. Ten si můžeme poradit i během běžných činností jako uklouznutí na schodech. Když věšíme záclony, snadno si natáhneme sval na zádech.

Foto: Freepik/yanalya

Zatímco v jednu chvíli jsme naprosto v pohodě, najednou se chytíme za postižené místo a skácíme se na zem. Na vině je natažený sval, který postihuje nejen sportovce, kteří se mu brání třeba i používáním tejpů. Postihnout může naprosto každého.

Natažený sval nebo svalová křeč?

Ačkoli vždy mluvíme o nataženém svalu, nic takového vlastně neexistuje. Buď nás postihla svalová křeč, nebo došlo k natržení či přetržení svalu (ruptura svalu).

Kdy jde o svalovou křeč?

Svalová křeč se objevuje náhle a může postihnout jak jeden sval, tak celou svalovou skupinu. Kdo už ji někdy zažil, ten ji popisuje jako ostrou bolest, která trvá pár vteřin až minut. Mezi nejčastější příčiny svalové křeče patří špatné rozcvičení před výkonem, přetrénování, nadměrná zátěž, nedostatek vápníku, hořčíku, železa a soli, případně také dehydratace.

Víte, že svalová křeč odezní sama? Můžete se jí ale snažit předejít tím, že budete dodržovat pitný režim, před výkonem se vždy pořádně rozcvičíte a taky svému tělu dopřejete dostatek minerálních látek jako je hořčík, železo, vápník a kamenná sůl.

Ruptura svalu

Na rozdíl od svalové křeče ji doprovází dlouhodobé problémy. Svaly v našem těle jsou tvořeny svalovými vlákny, která jsou v neustálém napětí. Když se maximální tonus překročí, dojde k natržení několika vláken, v horším případě celého svalu.

Jde o bolestivé poranění, které se může projevit kromě bolesti také otokem a krevní sraženinou, potíže vás budou trápit i v klidovém stavu.

Co dělat s nataženým svalem?

Ať už vás trápí natažený lýtkový sval, stehenní sval, zádový sval nebo třeba natažený přímý sval břišní, jako první v každém případě ukončete pohybovou aktivitu a naslouchejte svému tělu. Nevystavujte ho další námaze, sval neprotahujte, ani se ho nesnažte jakkoli jinak rozhýbat.

Ptáte se, zda natažený sval chladit nebo zahřívat? Pak vězte, že prvních 24 hodin od poranění sval můžete ledovat. 15 minut ledujte, dejte si hodinu až dvě pauzu a zase ledujte. Po 24 hodinách přestaňte ledovat, aplikujte horké obklady a masáže. Jak dál léčit natažený sval?

  • Bolest můžete zmírnit jednorázovým užitím analgetik.
  • Aplikujte na sval mast na natažené svaly, kterápomáhá proti otoku a zánětu.
  • Došlo k natažení lýtkového svalu, stehenního svalu nebo jiného svalu na některé z končetin? Zdvihněte ji nad úroveň srdce.
  • Oblast také můžete stáhnout kompresním obinadlem.
  • Naordinujte si klidový režim.
  • Když se potíže po prvním dni nezlepší, navštivte lékaře, který zjistí, zda nedošlo k vážnějšímu poškození svalu.

Víte, že doba hojení nataženého svalu se u každého z nás liší? Záleží nejen na míře poškození, ale taky na našich predispozicích. Drobná poškození si vyžádají asi 1-2 týdny léčby, rozsáhlé ruptury klidně i několik měsíců.

Jak natažení svalu předcházet?

I v tomto případě platí, že je dobré myslet dopředu, prevence je prostě ten nejlepší lék. Dopřejte svému tělu dostatek vitamínů a minerálů, dodržujte zásady zdravé výživy, neuškodí ani kolagen na klouby.

Na výkon se dobře připravte. Svaly zahřejte svižnou chůzí nebo lehkým poklusem. Když se trochu zadýcháte, přichází na řadu strečink, při kterém každý sval dobře protáhnete.

Nezapomínejte ani na kvalitní výživu, a to jak před výkonem, tak po něm. Vyzkoušet můžete i metodu svalové relaxace, při které postupně procvičíte jednotlivé hlavní svalové skupiny a naučíte se rozlišovat stavy napětí a uvolnění ve svalech.

Náš tip: Zkuste také tejpování nataženého svalu. Kinesio-taping je metoda, kterou využívají hlavně sportovci. Správně nalepené tejpy zaručí ochranu před zraněním a jakousi pohodu, díky čemuž se můžete plně koncentrovat na výkon.

Share Button