Jahody nejsou jen voňavou a chutnou laskominou. Protože obsahují množství cenných látek, jahody velmi prospívají zdraví. Nejen mozku, očím, ale i srdci a cévám.

1. Jahody jsou plné vitamínů a minerálních látek

Jahody jsou nabité vitamíny a minerály. Kromě vitamínů C a K, obsahují kyselinu listovou, draslík, mangan a hořčík. Nízkokalorické ovoce (158 KJ/100 g) bohaté na vlákninu je zásobárnou antioxidantů a polyfenolů.

červené jahody na talíři

Z flavonoidů v jahodě najdeme katechin nebo také kvercetin, které snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění tím, že tlumí tvorbu celkového a LDL (špatného) cholesterolu. Starají se i o zdravé cévy, protože krevní cévy uvolňují a krev může lépe protékat. Důsledkem je prevence kardiovaskulárních chorob.

Protože jahody povzbuzují tvorbu leptinu a adiponektinu, což jsou hormony, které spalují tuky, přispívají ke snižování váhy. Nejenže přispívají k menší chuti k jídlu, snižují tělesnou hmotnost a tuk.

Z necelých 90 % je jahoda tvořena vodou.

2. Jahody nejsou plody

Jahody je sladké ovoce, které vlastně není plodem, ale zvětšeným okvětním lůžkem. Plody jsou zelená semínka na jahodě. U nás se pěstují jahody, které plodí jednou nebo dvakrát (stáleplodící) ročně.

3. Jahody jsou i alergeny

Alergie na jahody způsobují organické kyseliny, které toto ovoce obsahuje. Jedná se o kyselinu jablečnou, citronovou, chininovou, šťavelovou a salicylovou. Právě tyto látky jsou důvodem, proč jahody tak krásně voní a chutnají.

4. Sklizeň a uchovávání jahod

Uvádí se, že jahody je nejlepší sklízet ráno. V tuto dobu jsou totiž přirozeně chladné. Když je navíc dáte do lednice na 4–6 °C, vydrží dokonce až necelý týden. Než pod tekoucí vodou, je lepší jahody umýt tím, že jim připravíte krátkou lázeň v misce s vodou. Budou lépe chutnat.

5. Zdravotní výhody jahod

  • Zlepšují funkce srdce a mozku,
  • snižují vysoký tlak,
  • působí proti rakovině,
  • posilují imunitu,
  • snižují zánět,
  • působí jako prevence mrtvice,
  • léčí artritidu a dnu,
  • pomáhají při úpravě hmotnosti,
  • v těhotenství přispívají k prevenci výskytu novorozeneckých vad,
  • proti zácpě,
  • proti cukrovce,
  • posilují kosti a vlasy,
  • pečují o kůži,
  • mají ani-aging vliv,
  • pečují o oči,
  • zinek v jahodách působí i jako afrodiziakum.

6. Snižují vysoký krevní tlak

Draslík a hořčík se v jahodách starají o dobrý stav cév a arterií. Snižují hypertenzi a tuhost arterií a cév, což umožňuje lepší průtok krve do různých částí těla.

7. Pečují o oči

Jíst jahody mohou zabránit potížím jako jsou suché oči, poruchy vidění a zvýšená náchylnost k infekcím. Flavonoidy a další látky v jahodách pomáhají prevenci řady očních chorob, protože odchytávají volné radikály. Díky draslíku přispívají k vyrovnávání tlaku v očích.

8. Zvyšují imunitu

Vitamin C podporuje imunitní systém a pomáhá třeba při nachlazení. Ve 100 g je možno najít asi 66 mg vitamínu C, zatímco doporučená denní dávka představuje 60-100 mg za den.

9. Pomáhají při léčbě artritidy a dny

Antioxidanty a detoxikační látky v jahodách pomáhají redukovat artritidu a bolest při dně. Prospívají také jako prevence těchto stavů.

10. Posilují funkci mozku

Fytochemikálie, vitamín C a draslík pečují o dobrou činnost mozku. Výzkum  na starších ženách ukázal, že vyšší spotřeba ovoce bohatého na flavonoidy jako jsou borůvky a jahody, přispívá ke zpomalení kognitivního stárnutí.

11. Zabraňují vrozeným vadám

Jahody je důležité jíst i v těhotenství. Kyselina listová v jahodě je má především význam v tomto období, protože pomáhá předcházet vrozeným vadám.

12. Pečují o kůži

Kyselina salicylová, alfa hydroxykyselina (AHA) a kyselina ellagická brání akné, snižují hyperpigmentaci a odstraňují mrtvé kožní buňky.

13. Působí proti stárnutí

Vitamín C přispívá k tvorbě kolagenu, tedy je účinný proti stárnutí pokožky.

14. Působí proti rakovině

O tom, že jahody pomáhají bojovat proti rakovině svědčí obsažené látky jako je vitamín C, kyselina listová, antokyany, kvercetin nebo kaempferol, které působí jako skvělé antioxidanty. Společně tvoří vynikající obrannou linii v boji proti rakovině a růstu nádorů. Denní příjem jahod je spojen s drastickým snížením přítomnosti a metastáz rakovinných buněk. Studie ukázala, že lyofilizovaný jahodový prášek vykazoval dobré hodnoty prevence rakoviny jícnu.

15. Snižují zánět

Jahody snižují zvýšené hladiny C-reaktivního proteinu (CRP) v krvi, což je látka produkovaná játry, která zvyšuje zánět v těle.

16. Působí proti zácpě

Jahody mají vysoký podíl vlákniny, což pomáhá lepšímu trávení a brání zácpě.

17. Jahody a cukrovka

Studie ukázaly, že konzumace jahod přispívá k lepšímu stavy glykemického indexu a mohou snížit riziko vzniku diabetu 2. typu.

18. Pečují o vlasy

Antioxidanty a vitamíny přispívají také k lepšímu stavu vlasů, zvlhčují je, bojují proti ztrátě vlasů a brání vzniku lupů.

19. Zdravé kosti

Vitamíny C a K, mangan a draslík v jahodách pomáhají zlepšit stav kostí a podporují přítomnost vápníku v těle.

20. Historie jahod

Jahody znali už ve starověké Římě (ovšem archeologické nálezy dokládají ještě mnohem dřívější konzumaci). Tohle královské ovoce se na našem území začalo více pěstovat v 19. století v oblasti Neveklovska. O popularitu se postaral nájemce hospodářského dvora Svatovítské kapituly v Teletíně – Chlístově, Rudolf Strimpl, když si v roce 1896 nechal z Ameriky poslat první sadbu polních jahod.

21. Více než hrnek jahod denně nepomáhá

Při konzumaci tohoto ovoce se určitě nenechte unést jeho pozitivními vlastnostmi a s pojídáním to nepřehánějte. Nadměrná spotřeba jahod totiž může způsobit průjem a plynatost, onemocnění jater, zadržování vody, nemoci ledvin, alergickou reakci nebo i zánět výstelky dýchacího ústrojí. Hrnek denně je ideálním množstvím. Střední hrnek jahod vám prospěje i v těhotenství.

Milujete jahody? V jaké podobě si je dáváte nejraději? Zkusit můžete i některý z receptů.

Zdroj: czechspecials.cz, nutridatabaze.cz

Share Button

Čtěte také: