Dětské ADHD: Neviditelná překážka, která ovlivňuje výkon i chování
Každé dítě má chvíle, kdy je nepozorné, zapomene si úkol nebo má problém vydržet u jedné činnosti. U některých dětí jsou však tyto projevy častější, intenzivnější a narušují jejich každodenní fungování.

ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) se může objevit už v předškolním věku a projevuje se především neschopností soustředit se, impulzivním chováním a nadměrnou pohybovou aktivitou. U starších dětí a dospívajících mohou být příznaky méně nápadné – dítě působí jako roztržité, bez zájmu nebo unavené. Často bývá okolím mylně vnímáno jako problémové, neukázněné nebo dokonce líné, i když ve skutečnosti bojuje s poruchou, kterou nelze „vychovat“.
Potíže s koncentrací i kontrolou chování
Děti s ADHD mají potíže dodržovat denní režim, reagovat přiměřeně na podněty a řídit své chování. Největší dopady bývají viditelné ve školním prostředí – zhoršený prospěch, časté poznámky a napjaté vztahy se spolužáky. Tyto děti bývají často napomínány, zažívají selhání a postupně ztrácejí důvěru ve vlastní schopnosti.
Následkem toho se mohou stáhnout do sebe, nebo naopak reagovat výbuchy vzteku. V období dospívání se pak přidává riziko únikových mechanismů – sebepoškozování, závislosti nebo jiné rizikové chování. Pokud se ADHD dlouhodobě neřeší, mohou se rozvinout další psychické potíže, například úzkosti nebo deprese.
Odborná pomoc jako cesta k lepší budoucnosti
Správná a včasná podpora může výrazně změnit směr, kterým se život dítěte s ADHD ubírá. V psychologickém centru AdiCare děti i teenageři nacházejí porozumění a individuální přístup. Zkušení odborníci pomáhají nejen samotným dětem, ale i jejich rodičům a učitelům lépe pochopit, co ADHD znamená a jak s ním pracovat.

Péče zahrnuje psychoterapii, nácvik sociálních a studijních dovedností, ale také zapojení rodiny. Když se podaří vytvořit podporující prostředí a pracovat na rozvoji silných stránek dítěte, mohou se projevy ADHD zmírnit a dítě získává větší jistotu i pohodu. To se následně pozitivně odráží na celkové atmosféře v rodině.
Rovnováha mezi pohybem, klidem a strukturou
Péče o psychické zdraví by měla začínat už v útlém věku. Stejně jako dbáme na zdravou výživu a fyzickou aktivitu, měli bychom se zaměřit i na vnitřní pohodu dětí. U dětí s ADHD je obzvlášť důležitý pravidelný denní režim, který jim pomáhá orientovat se ve světě a cítit se bezpečně.
Pomáhá také dostatek pohybu, ideálně ve formě sportu, který podporuje koncentraci i disciplínu. Klíčové je ale také umět odpočívat, nebýt neustále přetížený a učit se zvládat emoce. Posilování sebevědomí, hledání silných stránek a vytvoření stabilního zázemí ve škole i doma tvoří důležité pilíře. Když se toto vše spojí s odbornou pomocí, mohou i děti s ADHD žít plnohodnotný, radostný a vyrovnaný život.


Jeden komentář
Eva Křížová
Myslím si že v posledním odstavci je ten dobrý návod jak dítěti s tímto problémem pomoci. Současná doba nemá už tak pravidelný režim, jako bylo dřív. Dítě potřebuje opravdu pravidelný režim, pocit jistoty a taky dobu klidu v druhé části dne. Po rušném dopoledni je třeba nechat organizmus odpočinou, ne jej zatěžovat přemírou kroužků a podobnými činnostmi. Dítě má dostat šanci naučit se svým časem taky umět zacházet a volit si činnosti, které odpovídají jeho zájmu a také možnosti přizpůsobit si své tempo, které dává možnost k soustředění a prožití volného času.