Kuchařky „s přesahem” jsou v dnešní smršti nejrůznějších titulů pravými skvosty. Dej tělu šanci Ivany Stenzlové je přesně takovou kuchařkou. Autorka vzala vaření pěkně zgruntu a založila ho na výborné kombinaci moderních poznatků a tradiční čínské medicíny.

Ivana Stenzlová je člověk, který má k tvorbě zajímavých zdravých receptů ty nejlepší předpoklady. Vystudovala mikrobiologii, pokračovala se vzděláváním v oblasti výživy, včetně tradiční čínské dietologie.

O potravinách a jejich významu

Než se čtenář knihy Dej tělu šanci dostane k vlastním receptům, získá řadu informací o stravování. Dozvídá se nejen o zajímavých projektech, ale také o tom, co je důležité pro metabolickou rovnováhu. Ta je totiž důvodem nejen štíhlosti, ale také zdraví a pohody. Nechybí ani varování, co se stane, když se tělo dostane do nerovnováhy. Čtenář se vše dozvídá srozumitelně a přehledně. Právě grafická stránka je další předností tohoto titulu.

Potraviny zbavené výživnosti dávají chybné stimuly. (Str. 27)

To znamená zpátky ke kořenům a základním potravinám. Dozvíte se o potravinách, které vedou k hormonální nerovnováze a co je naopak bezpečné. Které obiloviny zvolit, jak si připravit domácí kváskový chléb. Autorka radí také se zvládáním chutí na sladké.

Přečtěte si:  Dejte si ryby. Pochutnejte si a podpořte zdraví

Pětielementová kuchyně

Ivana Stenzlová připravila nový způsob vaření, založený na přípravě pokrmů s harmonizačním účinkem. Kuchařka obsahuje přes 60 takzvaných pětielementových receptů (dřevo – jaro, oheň – léto, země – babí léto, kov – podzim, voda – zima) a nabízí tak nejen pokrmy na všechna roční období, ale také na celé dny. Ukuchtit si můžete nejen snídaně, ale i obědy a večeře.

Čtenáři se dozví, kdy a jak konzumovat zeleninu a ovoce, jak využít bílkoviny. Jak je to s tím mlékem a naučíte se připravit si rostlinná mléka nebo zdravé domácí fermentované nápoje (kefíry). Luštěniny mohou působit organismu problémy, ale stačí je správně upravit, a hned je situace jiná. V kuchařce najdete postupy pro fermentaci obilnin a luštěnin, kterou autorka považuje za velmi důležitou pro organismus.

Zajímavá je kapitola, proč každý člověk potřebuje jíst jiným způsobem a na co se tedy strávník potřebuje zaměřit. Ivana Stenzlová vysvětluje i nejrůznější pojmy jako jsou třeba adaptogeny.

Recepty ze základních potravin

Téměř polovina knihy je věnována teorii a v druhé přichází příležitost pro vlastní recepty. Ty jsou rozděleny do kapitol podle jednotlivých elementů. Dozvíte se informace o příslušném období, co je pro něj důležité, na které orgány a druhy jídel se zaměřit. Vlastní recepty jsou poskládány tak trochu jinak. Přehled surovin je totiž ještě rozdělen podle jednotlivých elementů a doporučení, jak připravovat jídla, aby co nejvíce prospěla našemu organismu.

Přečtěte si:  Dopřejte si Zelenou kuchyni třeba i každý den

Vyzkoušet si můžete nejen přípravu fermentovaných potravin, ale třeba i přepouštět máslo, připravit nejrůznější dobroty jako je Vaječná omeleta s třešňovými rajčátky, petrželkou a žitnými krutony, Dýňovo-jáhlová kaše se semínky, Polévka z červené řepy s jablky a koriandrem, ale také třeba Kuřecí rizoto na čínském zelí s mrkví a koriandrem.

Svou pestrostí a kvalitním zpracováním informací mi kniha Dej tělu šanci připomněla nedávno vydanou knihu Margit Slimákové. Oba tituly mají řadu podobných názorů, je zajímavé sledovat odlišné a společné body.

Zdraví hledejme ve střevě, protože je péče o něj naprostou prioritou našeho stravování! (Str. 117)

Kniha je také cenná pro uvedené osobní zkušenosti autorky, nejrůznější tipy a rady.

Co mi trochu v knize chybí, je rejstřík, který by usnadnil hledání v knize, pokud se chcete soustředit na konkrétní heslo. Je tak třeba si vystačit s obsahem na začátku kuchařky.

Kuchařka a „návod” na zdravé stravování a životosprávu jako takovou obsahuje i autorčina základní doporučení právě pro životosprávu. Kromě pravidel, co by v jídelníčku nemělo chybět, v něm najdete i body k relaxaci a odpočinku. Dej tělu šanci, kterou právě vydalo nakladatelství Smart Press, je dalším skvělým základem, který by neměl chybět v žádné domácnosti.

Přečtěte si:  Zdravě, zajímavě a Lahodně s Ellou

Pokud vás rady Ivany Stenzlové zaujmou, můžete sledovat autorku i na Facebooku.

 

Share Button