Slevové šílenství má přezdívku Black Friday a letos připadá na 23. listopadu. Ve Spojených státech jsou slevy mnohem vyšší, v Česku jsou spíše nižší a k tomu obchodníci nabízejí někdy i zajímavé bonusy. Na výrazné slevy je ale třeba si dávat pozor. Zdánlivě výhodné ceny jsou často vypočítávány z výrazně zvýšených běžných cen, a konečná úspora tak může být mizivá.

Black Friday se zrodil ve Spojených státech, odkud se do Evropy začal přesouvat po roce 2010. V České republice se jedná hlavně o internetové obchody. Z původního jednoho dne v roce se postupně stal 4denní prodloužený víkend nebo i celý týden. Slevové akce se stejným názvem se v českých e-shopech objevují nejen na konci listopadu, ale i v průběhu roku. Délka akce se liší. Některé e-shopy mají Black Friday už od začátku listopadu a slevy pouštějí postupně ve vlnách. Jiné obchody se zase snaží odlišit a nabízejí zvýhodněné ceny už v září. Jde hlavně o marketingové využívání známého pojmu podle toho, kdy se to obchodníkům hodí a kdy potřebují podpořit prodeje.

Black Friday může mít háček

Bohužel nejen tuzemské e-shopy akci provádějí tak, že nejdříve nadsadí ceny a z nich pak počítají slevy.

„Existují případy, kdy zboží ve slevě bylo dražší než nezlevněné zboží před Black Friday obdobím. Je tudíž důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle konečné ceny za zboží a konkurenční nabídky navzájem porovnávat. Bohužel je nutné si hlídat také vypočtenou cenu po slevě, jelikož ne vždy výpočty obchodníkům sedí,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

E-shopy do slev dávají pouze malou část z celkově nabízeného zboží, na což udělají velkou reklamu, což přivede lidi do obchodu. Mezi finty patří i slevy zvané Black Friday edice. Zboží je inzerováno jako standardní. Ve skutečnosti se ale jedná o balení, ve kterém chybí příslušenství, jinak běžně dodávané s produktem. Může se jednat o chybějící sluchátka, propojovací kabely nebo baterie.
Mezi hlavní problémy Black Friday edicí patří nedostatečné popisky zboží a připojování fotek standardních balení.

„Spotřebitelé tak očekávají, že dostanou vše, co je na obrázku, ale při doručení a rozbalení zásilky je čeká zklamání. E-shopy se pak paradoxně mohou zkoušet odvolávat na neúplný popis zboží, v němž příslušenství nebylo uvedeno, i když na doprovodném obrázku bylo. Zde ale platí, že vystavená nabídka i ve formě fotografie je pro obchodníka závazná,“ uvádí Lukáš Zelený.

Hlídejte si cenu

Pozor je ale třeba si dávat i v kamenných obchodech i v jiných slevových obdobích. Jestliže se jedná o vyšší slevu, případně pokud vám na slevě záleží, měli byste si zapamatovat či poznačit uvedenou cenu na regálu nebo věšáku a při markování hlídat částku, která se objeví. „Jestliže je vyšší než deklarovaná, je rozumné věc nekoupit, protože zpětné domáhání se vrácení rozdílu v ceně je podle zkušeností z naší poradenské praxe skoro vždy složité. Pokud prodávající nebude chtít zboží za uvedenou cenu prodat, i přesto, že je pro něj nabídka u vystaveného zboží závazná, vždy je možné jít se poohlédnout do solidnějšího obchodu,“ doporučuje Zelený.

„Nákupy na Black Friday jsou v zahraničí tradicí již desítky let. V Česku je tato nákupní horečka fenoménem poslední dva až tři roky. Tuzemští zákazníci i obchody se stále teprve učí, jak nejlépe využít potenciál této akce,“ uvádí ředitel nákupního centra Galerie Vaňkovka Brno Jan Borůvka.

Přidaná hodnota ke slevám

Řada obchodů se snaží co nejvíce zaujmout. „V našem případě to bude letos dodatečný servis, kam patří lounge zóny, občerstvení, soutěže, služby stylisty či make-up artistů. Na víkend jsme připravili také VIP Bazar s charitativní akcí pod záštitou Báry Nesvadbové či limusine servis, kdy zákazníka po nákupech odvezeme domů,“ uvedl ředitel Galerie Vaňkovka. Adam Pýcha z Knihy Dobrovský vidí základ úspěchu v kombinaci silné značky, zajímavé slevy a dobře zásobené prodejny, která dokáže uspokojit výrazně vyšší počet zákazníků. Zástupci e-shopů pak jako hlavní přidanou hodnotu uvádí služby, které zákazníkům poskytují i mimo Black Friday. „Jedná se například o doručení o víkendu či v den objednávky, nepřetržitou otevírací dobu na některých pobočkách či široké možnosti placení včetně kryptoměn,“ řekl Jaroslav Kotápiš z Alza.cz.

Vyšší spotřeba představuje nutnost recyklace

Vedle velkých slev se s Black Friday pojí i další okolnosti, které často nejsou vidět na první pohled. „S tímto nákupním svátkem souvisí výrazně vyšší procenta nákupu elektrozařízení. Můžeme však říci, že se stoupající poptávkou po nové levné elektronice se spotřebitelé zároveň zbavují starších zařízení. I když tedy Češi v uvedeném předvánočním období více nakupují, čím dál častěji se taky zbavují elektroniky a přístrojů, které nahrazují těmi novými. V recyklaci se tedy zlepšujeme,“ uvedl David Vandrovec, generální ředitel společností REMA, které se specializují na sběr a recyklaci vysloužilých elektrozařízení, přenosných baterií a akumulátorů.

Podle jeho informací jsme na tom mnohem lépe hlavně se sběrem větších spotřebičů, kdy jejich majitelé mohou využít rozsáhlé nabídky služeb.

„Důvodem úspěchu je široká nabídka podpůrných služeb prodejců, kteří nabízí odvoz starých spotřebičů, nebo také využití odvozu zdarma z domu nebo z firmy. Například domácnosti mohou využít služby Buď líný, kdy pro jejich vysloužilá zařízení a spotřebiče přijede bezplatně kurýrní služba. Sběru pomáhá i úzká spolupráce s obcemi a firmami na větších sběrných akcích,“ doplnil Vandrovec.

Pochvalují si to i prodejci elektroniky a e-shopy. „Vysloužilé elektrospotřebiče k recyklaci je možné odevzdat v prodejně Datartu,“ uvedla mluvčí HP Tronic Iva Pavlousková. Podobně se vyjádřil i Jaroslav Kotápiš z Alza.cz. „Odpad třídíme ve všech našich provozech. Všechny naše prodejny zároveň slouží jako sběrná místa elektroodpadu. Je tam také možné odložit baterie do sběrných nádob, které prostřednictvím specializované firmy pravidelně svážíme k bezpečné likvidaci,“ uzavřel.

Zdroj: dTest

Share Button