Romány o literatuře jsou u knihomolů oblíbené, leckde se tam mohou najít. Tahle hravá knížka není vyloženě o čtenářích, jako spíš o nakladatelském světě. Ale i ona tvrdí známou věc: lidi, co se zabývají literaturou, jsou zvláštní druh…

V Bretani je knihovna, ve které jsou vzadu schované odmítnuté rukopisy. Mladá a nadšená redaktorka pařížského nakladatelství tam zcela náhodou najde literární skvost. Jeho autorem je Henri Pick – nedávno zemřelý místní majitel pizzerie, kterého nikdy nikdo neviděl s knihou v ruce. Objev jeho rukopisu zamíchá životy nejen jeho rodině, ale i redaktorce Delphině. Nakladatelství na román sází vysoko…

Román nejlíp prodá dobrá historka

Autor, známý francouzský spisovatel David Foenkinos, píše s lehkostí člověka, který tuhle branži zná – zná triky marketingového oddělení i tahanice o filmová práva. Všímá si té ironie – že lidi víc než příběh, popisovaný v knize, zajímá spíš tajemství, obestírající samotnou knihu. Že nejlíp román prodá dobrá historka. Hraje si tak se čtenáři a proplétá svůj fiktivní svět se světem skutečným, se skutečnými spisovateli, literárními kritiky, pořady v televizi. Henri Pick je náhle srovnáván s Proustem, kterého také napoprvé odmítli, nebo se Salingerem, který nestál o to být slavný.

Autorova pozornost postupně přeskakuje z jedné hlavní postavy na druhou – z redaktorky na vdovu Pickovou, její dceru Josephine, obchodního zástupce nakladatelství, vyhořelého kritika, knihovnici spravující odmítnuté rukopisy. Ty všechny záhadná kniha a otazník ohledně jejího autora poznamená, doslova jim změní život.

Kouzlo iluze

Záhada Henriho Picka od Davida Foenkinose je úsměvným románem z nakladatelské branže. Sice se postupně změní v román o motýlím efektu a o lidech okolo knihy, nic to ale neubírá na základní myšlence románu – díky knihám můžeme žít v iluzi. Knihy přece obsahují „příběhy, které se ve skutečnosti nikdy neodehrají, ale které přesto prožíváme“.
David Foenkinos byl hostem nakladatelství Argo na květnovém veletrhu Svět knihy a mohl tak českým čtenářům osobně povyprávět, jak absurdní někdy svět knižního marketingu bývá…

Originál: Le Mystére Henri Pick, 2016
Překlad: Danuše Navrátilová
Vydal: Argo, 2018
261 stran

Líbilo se? Dejte o článku vědět ostatním: