Kde se vzal zdobený vánoční stromeček?
Aby byl stromeček usazen na podlaze bylo pro naše předky nemyslitelné. Vánoce v současné podobě známe asi 200 let. Ovšem zdobení bývalo poněkud jednodušší. Jak tomu bývalo dříve a co je dnes zapotřebí pro vznik vánočních ozdob?
Historie vánočního stromečku
Ačkoliv nám to dnes připadá neuvěřitelné, k pohanským zvykům patřilo zavěsit vánoční stromeček ze stropu dolů. Dnešní tradice je zhruba stará 200 let. Jako ozdoby ale sloužilo cukroví, svíčky, sušené ovoce a perníčky. Zelené větvičky byly symbolem života. Dnes patří vánoční stromek do většiny domácností a stal se také poměrně významným obchodním artiklem, kterým se živí řada pěstitelů. Původní tradice odrážela především sušené plody jako jablíčka, slaměné ozdoby, případě perníčky a další cukroví, řada z toho se využívá i dnes. Z papíru a látky se vyráběly řetězy a květy.
První skleněné girlandy a cínové figurky se začaly vyrábět v 16. století v Německu v 16. Staly tak populárními, že s jejich výrobou pokračovali řemeslníci.
Ve 30. letech 19. století byl u nás zdobený vánoční stromek běžně rozšířený především mezi měšťany. Skleněné ozdoby se objevily zhruba v polovině 19. století. Především to byly navlékané skleněné broušené perličky, později také vinuté perličky a foukaných skleněných perlí plněných voskem. Perličky byly formovány do různých postaviček a zvířátek.
K výrobě skleněných ozdob se původně používaly hliněné formy, v průběhu dalších staletí se vyvinula i technika stříbření, která se používá dodnes. „Vyfouknout nahřátou skleněnou tyč do požadovaného tvaru není jednoduché, sklář svoji techniku piluje do dokonalosti i několik let. Celkem se na výrobě a následné distribuci podílí osm lidí. Na začátku všeho stojí designér, pokračuje foukač, stříbřič, smáčeč, malířky, baličky a ve finále je tu ještě obchodník a expedient. Každý z nich má v celém řetězci svou nezastupitelnou roli,“ vysvětluje proces výroby ozdob Kateřina Tichá, majitelka firmy GLASSOR.
Vánoce se připravují rok dopředu
Dnes bychom si nedovedli představit stromeček bez ozdob, které se měnily v průběhu let. Každý rok má své trendy, stejně jako v módě, a tomu se i přizpůsobují nové kolekce. Ty musejí být hotové už rok předem kvůli veletrhu. Foukané ozdoby se ale ještě mohou měnit, třeba na přání zákazníků nebo pro konkrétní trhy.
Kolekce roku 2016 jsou plné aktuálních trendů jako výrazné barevné kombinace a pastelové barvy, pozadu nezůstává ani klasika. Tradiční barvy a motivy jsou stálicemi. Vše musí zvážit designéři, kteří ozdoby navrhují. „Spolupracujeme s interními, ale také s externími designéry, které si vybíráme podle jejich kreativity. Inspiraci nacházíme i mezi studenty aranžérských a uměleckých škol, s nimiž spolupracujeme v rámci výuky. Jaká však bude konečná podoba každé kolekce, o tom nakonec rozhoduje vedení společnosti,“ uvádí Kateřina Tichá, majitelka firmy GLASSOR, která se zabývá výrobou skleněných ozdob.
Napsat komentář